Skip to content →

jajka, a cholesterol – mity i dowody!

Dziś będzie krótko i na temat. Otóż w tym tygodniu postanowiłem zrobić sobie badanie krwi, sam – bez żadnych zaleceń i skierowań. Wykorzystałem fakt, że miałem wolny poranek, no bo przecież trzeba na czczo, i moje Księżniczki też się wybierały do laboratorium. Najbardziej interesowały mnie poziom glukozy, trójglicerydów oraz cholesterolu z podziałem na zły i dobry. Chciałem zobaczyć, czy ten cały mój fit styl życia rzeczywiście ma odzwierciedlenie w tych wskaźnikach. O ile sam trening nie budzi kontrowersji, to jednak opinie na temat „nadużywania” jajek w diecie są różne…

Znane jest powszechne stwierdzenie, że spożywanie zbyt dużej ilości jaj podnosi poziom cholesterolu, który odpowiedzialny jest za większość chorób układu sercowego. Cholesterol ten znajduje się w żółtkach i często dietetycy wręcz nakazują wyrzucanie ich. No ale z drugiej strony, wspomniane żółtko zawiera całą masę wartości odżywczych, dla których właśnie powinno się jeść jajka! Między innymi substancję, która automatycznie „zwalcza” w/w cholesterol. No i powstaje też kolejne pytanie, ile jajek tygodniowo to za dużo…?

Nie będę powoływał się na żadne badania, bo jest ich setki i tylko mieszają w głowie, tylko napiszę Wam czarno na białym, jak to jest u mnie. Jem, pod różną postacią, 2 – 3 jajka dziennie, co daje średnio min. 15 sztuk tygodniowo. Nie kupuję ich w sklepie, lecz bezpośrednio od Pana, który ma swoje tzw. jajka wiejskie. Tu akurat wyznaję zasadę, że popularne „trójki” (czyli te z pierwszą cyfrą ‚3’ na pieczątce) po prostu się nie nadają. Jaki jest tego efekt? Zobaczcie poniżej:

badania_blog

Mam za dużo cholesterolu!!! Ale tego dobrego (HDL), który zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego i wydłuża życie 🙂 Poza tym, poziom glukozy i trójglicerydów bardziej niż zadowalający, więc jednak warto dbać o siebie 😉 Oczywiście zrobiłem też podstawowe badanie morfologii i OB, które też są jak najbardziej w porządku. Wnioski?

  1. nie bójcie się jeść jajek (są bardzo wartościowym produktem),
  2. nie wyrzucajcie żółtek (jest w nich większość wartości wspomnianych w pkt. 1),
  3. kupujcie jajka wiejskie, a nie trójki z marketu (te 30 groszy więcej na sztuce to naprawdę niewiele),
  4. badajcie krew regularnie, najlepiej w tym samym laboratorium (większość chorób wykrywa się przypadkowo),
  5. cholesterol badajcie z podziałem na frakcje (sam poziom ogólnego cholesterolu może być bardzo mylący i nic nam nie powie; dopiero podział na HDL i LDL daje właściwy obraz),
  6. dbajcie o siebie! (właściwe odżywianie i regularny wysiłek fizyczny czynią cuda),
  7. zaglądajcie częściej na mojego bloga. czasem uda mi się napisać coś ciekawego 😉
Udostępnij wpis ...Email this to someoneShare on Facebook30Tweet about this on TwitterShare on Google+0

Published in dieta motywacja recenzje życie

3 komentarze

  1. Jasno, otwarcie i z pierwszej ręki – wracam tu po więcej! (oby!)

    • Admin Admin

      Dzięki Artur! Pewnie, że będzie więcej 🙂

  2. wedlug mnie istota jest jesc wszystko z umiarem, jajka tak samo podnosza cholesterol jak inne produkty spozywanie w nadmiarze,np. zbyt tluste potrawy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *